Firma

7 min czytania

Jak ustanowić pełnomocnika?

Nadmiar obowiązków? Czasowa nieobecność? Problemy z poruszaniem się? Rozwiązaniem będzie ustanowienie pełnomocnika. Wybierz osobę zaufaną i określ zakres spraw lub czynności, które taka osoba będzie mogła załatwić w Twoim imieniu, ponieważ to Ty ponosisz za nie odpowiedzialność.

Czym jest zrzeczenie się dziedziczenia?
Czym jest zrzeczenie się dziedziczenia?

Pełnomocnictwo jest instrumentem, który pozwala na dokonywanie czynności prawnych nie osobiście, lecz przez upoważnioną do tego osobę. Może ono być udzielone:

  • do poszczególnej czynności (np. do sprzedaży jedynego samochodu mocodawcy),

  • w zwykłych bieżących sprawach życia codziennego ( tj. do czynności zwykłego zarządu),

  • do pewnego rodzaju czynności (np. do reprezentowania przed ZUS-em).

Nie można udzielić pełnomocnictwa „do wszystkich czynności”, ale można wymienić w pełnomocnictwie szeroki katalog spraw, do których załatwienia jest upoważniony pełnomocnik.

Należy skorzystać z pomocy notariusza przy udzieleniu pełnomocnictwa, jeżeli sprawa, ze względu na swoją rangę wymaga, aby dokument miał formę:

  • aktu notarialnego (forma wymagana m.in. do sprzedaży lub darowizny nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, ustanowienia hipoteki, służebności osobistej, która może polegać np. na prawie zamieszkiwania w danym lokalu),

  • daty pewnej (urzędowego poświadczenia, że dokument istniał w określonej dacie),

  • z podpisem urzędowo poświadczonym (forma wymagana m.in. do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z prawa do działki w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością),

a także wówczas, gdy podmiot (osoba, instytucja, itp.), z którym będzie dokonywana dana czynność, wymaga, aby podpis pod pełnomocnictwem był poświadczony notarialnie. Służy to zabezpieczeniu interesu mocodawcy (np. pełnomocnictwo do załatwienia spraw w banku).

Jak przygotować się do udzielenia pełnomocnictwa?

Pełnomocnictwo – niezależnie czy sporządzane jest samodzielnie, czy przez notariusza – musi koniecznie zawierać trzy podstawowe elementy:

  • wskazywać, kto go udziela (mocodawca),

  • do jakich czynności jest udzielane,

  • komu jest udzielane (pełnomocnik).

Przygotowując się do udzielenia pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego, należy podać następujące dane mocodawcy: imiona, nazwisko, imiona rodziców, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego, PESEL (osobiście, telefonicznie lub mailem).

Czy pełnomocnictwo można odwołać?

Pełnomocnictwo, poza jednym wyjątkiem, zawsze można odwołać. Nawet jeśli pełnomocnictwo zostało sporządzone w formie aktu notarialnego, jego odwołania mocodawca może dokonać również przez złożenie oświadczenia na piśmie, iż pełnomocnictwo odwołuje. Do odwołania pełnomocnictwa udzielonego w akcie notarialnym nie trzeba zatem ponownie sporządzać aktu notarialnego, wystarczy np. forma pisemna.

Bardzo ważne jest, aby oświadczenie o odwołaniu zostało doręczone pełnomocnikowi – jest to warunek konieczny do skutecznego odwołania pełnomocnictwa.

Wyjątkiem od opisanej powyżej zasady jest sytuacja, w której mocodawca zrzeka się prawa do odwołania pełnomocnictwa i składa takie oświadczenie (najczęściej w samej treści pełnomocnictwa). Pamiętać należy, że są to sytuacje wyjątkowe – przyjmuje się, że mocodawca może się zrzec odwołania pełnomocnictwa jedynie z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego będącego podstawą udzielenia pełnomocnictwa, np. w sytuacji, gdy pełnomocnictwo dotyczy przeniesienia własności na inną osobę rzeczy, która została sprzedana, a kupujący zapłacił już całą cenę.

Zgodnie z art. 102 kodeksu cywilnego po wygaśnięciu umocowania, czyli po odwołaniu pełnomocnictwa, pełnomocnik obowiązany jest zwrócić mocodawcy dokument pełnomocnictwa. Pełnomocnik może żądać poświadczonego przez mocodawcę odpisu tego dokumentu, a wygaśnięcie umocowania powinno być na tym odpisie zaznaczone.

Jak długo pełnomocnictwo jest ważne?

Jeżeli pełnomocnictwo nie zostanie odwołane – wówczas ważne jest do końca życia mocodawcy, chyba że w jego treści wskazano, że jest ono ważne przez określony czas. Mocodawca może zastrzec, że pełnomocnictwo nie wygasa z chwilą śmierci mocodawcy, ale może to zrobić tylko z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

Czy czynności notarialne mogą być dokonywane przez osoby z niepełnosprawnościami?

Osoby z niepełnosprawnościami mogą być stroną czynności notarialnych pod warunkiem, że są w pełni świadome ich skutków. Prawo o notariacie przewiduje szczególne tryby dokonywania czynności z udziałem osób głuchych, niewidomych, niepotrafiących lub niemogących pisać.

Ważne jest, aby nie było wątpliwości dotyczących stanu ich świadomości i rozumienia skutków prawnych dokonywanej czynności.

W powyższych przypadkach pełnomocnictwo może być sporządzone przed notariuszem z zachowaniem dodatkowych wymogów przewidzianych przez Prawo o notariacie:

  • w stosunku do osoby głuchej lub głuchoniemej notariusz może przywołać do czynności biegłego,

  • w stosunku do osoby niewidomej, głuchej, niemej lub głuchoniemej notariusz, na życzenie takiej osoby, powinien przywołać do czynności wskazaną przez nią zaufaną osobę,

  • jeżeli osoba biorąca udział w czynnościach nie umie lub nie może pisać, powinna na dokumencie złożyć tuszowy odcisk palca; obok tego odcisku zaś inna osoba wpisze imię i nazwisko osoby nieumiejącej lub niemogącej pisać, umieszczając swój podpis.

Zapytaj swojego notariusza o pełnomocnictwo.

Masz pytanie?

Skontaktuj się nami!